Bijzondere school voor bijzondere kinderen
Lars leert voor later
De grootste onder, dan de minst grote erbovenop en ten slotte de kleinste op de top. Alleen zo krijg je een toren die niet omvalt. En als dat eenmaal is gelukt, kan de lol beginnen. Tientallen balletjes vinden stuiterend hun weg van boven naar beneden, gevolgd door twee pretoogjes achter een hip brilletje. ‘Kijk mam. Kijk juf. Dat heb ik toch maar mooi even voor elkaar’.
De zesjarige Lars is een open en vrolijke jongen. Erg sociaal en altijd geïnteresseerd in andere mensen. Wat heb je nog meer nodig om een gelukkig leven te leiden? Niks, zou Lars kunnen zeggen. ‘Ik kan torens bouwen en de balletjes er in doen. De balletjes opvangen, dat doet de juf of mama wel, want daar ben ik minder goed in’.
Als de ontwikkeling langzamer gaat
Lars’ schoolcarrière begon, net als voor ieder ander kind, op een kinderdagverblijf. Maar doorstromen naar een volgende groep was lastig. Hij ontwikkelde zich wel, maar langzamer dan de andere kinderen. “Na verschillende onderzoeken bleek Lars het Williams-syndroom te hebben”, vertelt zijn moeder Lieke. “Hierdoor heeft hij een ontwikkelingsachterstand en ook motorisch ligt hij achter bij zijn leeftijdsgenootjes.”
“We vinden het belangrijk dat Lars zelf de balletjes opvangt.”
Lieke Schilders, moeder van Lars
De ouders van Lars zijn nuchtere mensen. “Aan het syndroom kunnen we niks veranderen,” vertelt Lieke, “maar aan zijn ontwikkeling en groei kunnen we heel veel doen.” Na een jaar Leijpark, een centrum voor specialistische revalidatie in Tilburg, maakte Lars de overstap naar het Kinderdienstencentrum De Kempen van Lunet zorg in Eersel. Dit behandelcentrum is er speciaal voor jonge kinderen vanaf 0 jaar met een ontwikkelingsachterstand of verstandelijke beperking. Lieke: “In steden als Tilburg of Eindhoven kun je kiezen uit allerhande orthopedagogische centra, maar wij zijn zelf echte dorpsmensen. Eersel gaf ons meteen een goed gevoel.”
“Talenten ontplooien, kansen zien en benutten, daar gaat het om.”
Sanne van der Aa, pedagogisch begeleidster Kinderdienstencentrum De Kempen
Er gaat geen dag voorbij dat Lars niet naar school wil
Het kinderdienstencentrum biedt een speels en uitnodigend dagbehandelingsprogramma dat gericht is op de ontwikkeling. ‘We werken met doelen”, vertelt zijn ‘juf’ Sanne, “die we samen met de ouders van een kind en deskundigen zoals een orthopedagoog, een spelbegeleider of een communicatietrainer opstellen. En dat kan per kind verschillen. Lars gaat bijvoorbeeld aan de slag met zelfredzaamheid en met zijn motoriek. Kleine dingen zoals op een stoel blijven zitten, jas aantrekken, fijne motoriek zoals rits dichtdoen of een boterham smeren. Bijna ongemerkt leert hij een heleboel. Je ziet hem groeien. Op alle gebieden.”
Lieke: “Iets leren waar je later iets aan hebt. Ook al is dat ‘later’ anders dan bij de meeste kinderen. En daar staan we natuurlijk wel eens stil, bij dat later, maar we concentreren ons liever op het nu. En dan zien wij een Lars die elke dag graag naar school gaat, zijn juf om de nek vliegt en hard werkt aan zijn toekomst.”