Pagina Brede Banner Website (3) (1)

Zeven van het goede leven

Lunet werkt aan een toekomstbestendige en passende ondersteuningsvraag voor mensen met een verstandelijke beperking. Wat kan de cliënt zelf? Kan hij of zij dit leren? En wie is daarbij nodig. Dat begint met het goede gesprek: met de cliënt, met medewerkers, met teams én met iedereen die een rol speelt in de ondersteuningvraag. Dit doen we via de 'praatplaat' de zeven van het goede leven.

Samen in gesprek

Dit gesprek vraagt van ons allemaal het lef om anders te kijken, te denken en te doen voor die passende en toekomstbestendige zorg. Vragen voor dit gesprek kunnen zijn:

  • Wat kan de cliënt zelf? Laten we hem ook alles zelf doen wat hij zelf kan?
  • Wat kan de cliënt leren? Welke toename van zelfredzaamheid kunnen we realiseren?
  • Welke hulpmiddelen, apps of technologie kunnen we inzetten?
  • Wat kunnen mede cliënten voor elkaar betekenen?
  • Welke ondersteuningsvragen kunnen door familieleden of mantelzorgers uit het netwerk worden ingevuld?
  • Welke rol kunnen vrijwilligers spelen in het beantwoorden van ondersteuningsvragen?
  • Wat kan de buurt en de directe sociale omgeving spelen?
  • Hoe benutten we de kennis, kunde en ervaring van de zorgprofessional zo goed mogelijk?


Praatplaat

Voor dit gesprek is een praatplaat gemaakt samen met cliënten, verwanten en medewerkers. Deze praatplaat zetten we nu al in op tal van locaties bij Lunet.


Download de praatplaat


Waarom kiezen we voor deze aanpak?

Het stimuleren van eigen keuzes en zelfredzaamheid is een gezamenlijke taak van cliënten, familie, vrijwilligers, netwerk en medewerkers van Lunet. Zo kunnen cliënten eigen regie voeren, meedoen en zelfvertrouwen opbouwen. Door een omgeving te creëren waarin leren en fouten maken mogelijk zijn, kunnen zij zich ontwikkelen, zowel in kleine als grotere stappen. Dit leidt tot meer voldoening en een beter leven voor iedereen.

Passende ondersteuning en een fijne leefomgeving
Dit zijn belangrijke uitgangspunten bij de inrichting van de zorgprogramma’s en de inkleuring van het leefklimaat van iedere locatie. In de zorgprogramma’s van Lunet staat de persoonlijke ondersteuningsvraag centraal. We ondersteunen de cliënt in het nemen van eigen regie, kijken of familie, netwerk of vrijwilligers kunnen helpen, en bespreken hoe de ondersteuningsvraag het beste beantwoord kan worden.

Samen maken wij morgen
Lunet heeft de verantwoordelijkheid om de ondersteuningsvraag van de cliënt passend te beantwoorden. We weten dat het niet langer houdbaar is om iedere hulpvraag uitsluitend met inzet van een zorgprofessional te beantwoorden. Dit vraagt om een andere benadering, waarin we samen werken aan oplossingen. Doe je met ons mee?