Onafhankelijke cliëntondersteuners
In de Wet langdurige zorg staat dat iedere cliënt gebruik kan maken van onafhankelijke cliëntondersteuners. Dit zijn mensen die de cliënt en/of diens vertegenwoordigers kunnen adviseren of helpen bijvoorbeeld bij de aanvraag van zorg (intakegesprek) of bij het voeren van het gesprek over het persoonlijk ondersteuningsplan. Voor deze ondersteuning hoef je niet te betalen, dat doet het Zorgkantoor.
Als je op zoek bent naar een zorgaanbieder dan kunnen de cliëntondersteuners je helpen bij het zoeken naar de juiste zorg en de juiste zorgaanbieder.
Als je al in zorg bent bij een zorgaanbieder, zoals bij Lunet, dan kan de onafhankelijke cliëntondersteuner je helpen bij verschillende dingen zoals het opstellen en evalueren van het persoonlijk plan. De ondersteuner kan dit met je bespreken en kan ook bij de persoonlijk plan bespreking aanwezig zijn als je dat wilt. Als je iets wilt veranderen in het zorgplan of als je zorgvraag verandert kan de cliëntondersteuner met je meedenken over wat beter zou passen en hoe je dat aan kunt pakken. De cliëntondersteuner kan je ook adviseren over de rechten die je als cliënt hebt.
Een cliëntondersteuner staat naast je, denkt mee (los van alle partijen) en betrekt waar mogelijk je sociale netwerk (bijvoorbeeld familie, mantelzorgers en vrijwilligers) bij het zoeken naar antwoorden op je vragen. De cliëntondersteuner kent het zorgaanbod in jouw buurt.
Ook cliënten en cliëntvertegenwoordigers van Lunet kunnen een onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen. Dit wordt geregeld door het Zorgkantoor via MEE en Zorgbelang. Je kunt rechtstreeks bellen naar MEE: 0900-999 88 88.
Je kan voor meer informatie ook contact opnemen met het Cliëntbureau van Lunet.