Pagina Brede Banner Website (3) (1)

Hoe gaan we dat goede gesprek samen voeren?

We praten met de cliënt over zijn of haar ondersteuningsvraag. Kan de cliënt dit zelf doen? Kan hij of zij dit leren, misschien met technologie? We kijken ook of familie, het netwerk of een vrijwilliger kan helpen om de vraag te beantwoorden.

Dit vraagt van ons allemaal om anders te kijken, te denken en te doen. En dat begint met het goede gesprek: met de cliënt, met elkaar, met teams en met iedereen die de toekomst van onze cliënten belangrijk vindt. Vragen waar je aan kunt denken zijn:

  • Wat kan de cliënt zelf? Laten we hem ook alles zelf doen wat hij zelf kan?
  • Wat kan de cliënt leren? Welke toename van zelfredzaamheid kunnen we realiseren?
  • Welke hulpmiddelen, apps of technologie kunnen we inzetten?
  • Wat kunnen mede cliënten voor elkaar betekenen?
  • Welke ondersteuningsvragen kunnen door familieleden of mantelzorgers uit het netwerk worden ingevuld?
  • Welke rol kunnen vrijwilligers spelen in het beantwoorden van ondersteuningsvragen?
  • Wat kan de buurt en de directe sociale omgeving spelen?
  • Hoe benutten we de kennis, kunde en ervaring van de zorgprofessional zo goed mogelijk?


Handig hulpmiddel bij het voeren van een gesprek

Om dit gesprek te kunnen voeren, hebben we een praatplaat gemaakt. Samen met cliënten, verwanten en medewerkers. In deze plaat staan de vragen afgebeeld die ons kunnen helpen om het gesprek te voeren. Met als doel om samen de zorg zo in te richten dat de ondersteuningsvraag van iedere cliënt, nu en in de toekomst zo goed mogelijk wordt ingevuld.


Download de praatplaat


Waarom kiezen we voor dit gesprek?

Als je goede, passende en persoonlijke zorg en ondersteuning wilt bieden, zul je in eerste instantie elkaar moeten (leren) kennen. De verbinding met elkaar aangaan is dus noodzakelijk om onze belofte om samen te werken aan een goed leven ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Dat goede leven begint dus bij een goed gesprek.

We ondersteunen onze cliënten in het maken van eigen keuzes en het vergroten van de zelfredzaamheid. Daardoor kunnen zij (meer) eigen regie hebben, écht meedoen en zelfvertrouwen opbouwen door zelf te doen. Dit zijn belangrijke uitgangspunten bij de inrichting van onze zorgprogramma’s en de inkleuring van het leefklimaat van iedere locatie. Dit is niet alleen een opdracht aan alle zorgprofessionals, het is een taak voor ons allemaal: cliënten zelf, hun familie, betrokken vrijwilligers, het brede netwerk en de medewerkers van Lunet.

Gespreksstarters

Zoek je nog andere hulpmiddelen om het gesprek te voeren? Bekijk dan de pagina met andere gespreksstarters.