
Zeven van het goede leven
Lunet werkt aan een toekomstbestendige en passende ondersteuningsvraag. Wat kan de cliënt zelf? Kan hij of zij dit leren? En wie is daarbij nodig. Dat begint met het goede gesprek: met de cliënt, met elkaar, met teams en met iedereen die een rol speelt in de ondersteuning van onze cliënten. Dit doen we via de 'praatplaat' de zeven van het goede leven.
Samen in gesprek
Dit gesprek vraagt van ons allemaal het lef om anders te kijken, te denken en te doen voor die passende en toekomstbestendige zorg. Vragen voor dit gesprek kunnen zijn:
- Wat kan de cliënt zelf? Laten we hem ook alles zelf doen wat hij zelf kan?
- Wat kan de cliënt leren? Welke toename van zelfredzaamheid kunnen we realiseren?
- Welke hulpmiddelen, apps of technologie kunnen we inzetten?
- Wat kunnen mede cliënten voor elkaar betekenen?
- Welke ondersteuningsvragen kunnen door familieleden of mantelzorgers uit het netwerk worden ingevuld?
- Welke rol kunnen vrijwilligers spelen in het beantwoorden van ondersteuningsvragen?
- Wat kan de buurt en de directe sociale omgeving spelen?
- Hoe benutten we de kennis, kunde en ervaring van de zorgprofessional zo goed mogelijk?
Praatplaat
Voor dit gesprek is een praatplaat gemaakt samen met cliënten, verwanten en medewerkers. Deze praatplaat zetten we nu al in op tal van locaties bij Lunet.
![]() |
Waarom kiezen we voor deze aanpak?
Samen ondersteunen we cliënten in het maken van eigen keuzes en het vergroten van de zelfredzaamheid. Daardoor kunnen zij (meer) eigen regie hebben, écht meedoen en zelfvertrouwen opbouwen door zelf te doen. Dit is niet alleen een opdracht aan alle zorgprofessionals, het is een taak voor ons allemaal: cliënten zelf, hun familie, betrokken vrijwilligers, het brede netwerk en de medewerkers van Lunet.
In onze zorgprogramma’s kijken we goed naar wat iemand nodig heeft. We helpen cliënten om zelf beslissingen te nemen en onderzoeken of familie, vrienden of vrijwilligers ook iets kunnen betekenen. Samen bekijken we wat de beste manier is om hulp te geven. We zorgen voor een omgeving waar mensen kunnen leren en waar het niet erg is om fouten te maken. Zo kunnen ze steeds een stapje verder komen, groot of klein. Dat draagt bij aan een goed leven voor de cliënt.
Hoewel Lunet de verantwoordelijkheid heeft om de ondersteuningsvraag van de cliënt passend te beantwoorden, weten we dat het niet langer houdbaar is om iedere hulpvraag uitsluitend met inzet van een zorgprofessional te beantwoorden. Dit vraagt om een andere benadering, waarin we samen werken aan oplossingen voor morgen.
Gespreksstarters
Zoek je nog andere hulpmiddelen om met elkaar in gesprek te gaan over toekomstbestendige zorg en ondersteuning? Bekijk onze gespreksstarters.